Sommerløping på flate veier


/*! elementor – v3.7.0 – 08-08-2022 */
.elementor-heading-title{padding:0;margin:0;line-height:1}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title[class*=elementor-size-]>a{color:inherit;font-size:inherit;line-height:inherit}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-small{font-size:15px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-medium{font-size:19px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-large{font-size:29px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-xl{font-size:39px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-xxl{font-size:59px}

Danmark innbyr til terskeltrening

Skal du bli en bedre løper, er det bare å legge sommerferien til Danmark! I tre uker til ende har jeg hatt flate veier så langt øyet kan se rett utenfor ferieboliger og hotellrom. Det har jeg forsøkt å utnytte til å nærme meg 10 000-meter-målsetningen jeg har satt for neste sommer.

For å løpe raskere på en gitt distanse er man avhengig av å legge inn en god del konkurransespesifikke treningsøkter. For min del betyr det flat løype, hardt underlag og en hastighet der jeg jobber hardt, men likevel kan løpe langt på uten å stivne – såkalt terskelfart.

Denne typen spesifikk trening er ekstra viktig for en som meg, som har over gjennomsnittlig maksimalt oksygenopptak, men langt dårligere løpsøkonomi.

10 økter på melkesyregrensa

Ved slik terskeltrening er intensiteten så høy at kroppen bare så vidt klarer å kvitte seg med melkesyra som produseres. Fremover Coachings test av laktat på terskelfart har gjort meg sikker på at min terskelfart er ganske nøyaktig 14 km/t

I løpet av 18 dager på Jylland fikk jeg lurt inn ti løpeturer mellom obligatoriske besøk i fornøyelsesparker og dyrehager. De fleste øktene var rene terskeltreningsøkter. Neste uke skal jeg teste om den fokuserte treningen har gjort meg til en bedre løper.

Ferietid er treningstid

Det er godt å slappe av når man endelig har fri fra jobb. Heldigvis gir ferie rom for timesvis med kos, avslapning og sosialt samsvar, uten at det må gå på bekostning av løpetreningen.

Faktisk pleier jeg å unne meg mer tid til å løpe i ferier og på andre fridager enn i ei vanlig arbeidsuke. Vanligvis går ni timer av dagen med til jobb og henting og levering av barn. Selv om jeg bruker én av disse timene til trening, har jeg åtte timer igjen til å gjøre andre ting hverdagen normalt sett ikke har plass til.

Optimal treningsplanlegging

Fremover Coachings løpecoach, Thomas Fremo, har alltid en klar ukeplan for sin løpetrening, uansett om det er ferie eller hverdag. Planen legges hver søndag, når han han vet sånn ca. hva uka byr på av andre forpliktelser som kan forstyrre hverdagsbalansen og påvirke totalbelastningen.

En fleksibel treningsukeplan som er tilpasset akkurat deg, kan også du få. Kontakt Thomas i dag, så svarer han i løpet av noen få dager.

Benytt gjerne dette skjemaet til å kontakte oss

[wpforms id=»91″ title=»false» description=»false»]


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Et WordPress.com-nettsted.

%d bloggere liker dette: