Thomas Fremo og Anders Revdal i media

Treningsfysiologene i Fremover Coaching når regelmessig ut i media med kunnskap om effektiv trening for prestasjon og helse. Her er noen av sakene vi har bidratt i de siste årene.

Kontaktinformasjon for media:

Løping og prestasjon

Syv råd for bedre løpeform

Thomas deler sine beste tips for alle som ønsker å prestere bedre som løpere.

Mesteren av effektiv trening

Thomas intervjues om trening, fysiologisk testing og mye mer i NRK-podkasten I det lange løp

Slik blir du en bedre motbakkeløper

Thomas gir tips som kan komme godt med for alle som vil trene for å bli bedre til å forsere motbakker.

Kom deg raskere opp Stoltzen

Før Stoltzekleiven opp kan det være smart å følge Thomas’ råd om forberedelser og taktikk.

Tidseffektiv løpetrening

Tidsbesparende trening gir oppsiktsvekkende resultater

Thomas forklarer hvordan hans treningsplanlegging og effektivitet har gjort ham til en toppløper.

Tre treningsprogrammer for hektiske hverdager

Tidseffektiv trening er en nødvendighet både for Thomas og andre småbarnsforeldre. Her gir han gode tips.

Løper fort på lite trening

Også Kondis har vært interesserte i hemmelighetene bak løpssuksessen til Thomas, som er i norgestoppen i løping til tross for at han ikke trener mer enn 6–7 timer i uka.

Maksimalt oksygenopptak og helse

Kondisjon i et helseperspektiv

Anders forklarer at personer som kun løper for helsa sin del, bør ha en annen tilnærming enn de som løper for å prestere.

Unngå inaktivitet i ferien

Det er ikke så mye aktivitet som skal til for å slippe å starte helt på bunn igjen etter en lang sommerferie, forklarer Anders.

Viktigheten av god kondisjon

Fremover Coaching måler kondisjon helt nøyaktig. Men du kan også bruke enkle verktøy for å få et OK estimat, sier Anders.

Raske resultater for utrente

Anders argumenterer for at faste treningsrutiner og høyintensitetstrening er gull for folkehelsa.

Aktivitet og helse

Trening og kroppsvekt

Anders omtaler nye  forskningsfunn som peker på at riktig aktivitet kan motvirke helseskadelig vektøkning.

Kondisjonstrening for eldre

Anders anbefaler også de eldste å trene med høy intensitet. Det kan nemlig både gi bedre kondisjon og livskvalitet, ifølge ny forskning.

Nybegynnere bør ikke trene hver dag

Anders kommenterer resultatene til en journalist som løp hver dag i en måned – uten å få den effekten han hadde sett for seg.

Aktivitet under en pandemi

Hva betyr stillesitting for helsa? Anders gjør sitt beste for å få folk opp fra hjemmekontorsofaen i den mest restriktive covid-19-perioden.

4x4-intervaller som treningsform

4x4-intervaller og folkehelse

De aller, aller fleste kan trene 4×4-intervaller og få god effekt på kondisjon og helse, sier Anders. Oppskriften på fire ganger fire minutter er også enkel å huske for folk flest.

4x4 eller annen intervalltrening?

Anders forklarer at det ikke er noe magisk med effekten av 4×4-intervaller, og at man fint kan få like god treningseffekt på hjertet ved å legge opp intervalltreningen på andre måter.

Variert aktivitet

Optimalisert styrketrening

Anders uttaler seg om effektive metoder for å få resultater av styrketreningen, uansett målsetning.

Motbakker for alle

I denne saken fokuserer Thomas på at motbakkeløp kan være en artig aktivitetsform også for utrente.

Fjelltur som trening

Thomas mener fjellturer byr på mulighet til å få god kondisjonstrening i kombinasjon med flotte naturopplevelser.

Trening og teknologi

De beste løpeappene

Ulike typer løpere kan ha nytte av forskjellige apper, mener Thomas. Dagbladet har bedt ham vurdere seks løpeapper.

PAI for bedre folkehelse

Anders intervjues om NTNU-verktøyet som har hjulpet tusenvis opp av godstolen for å trene effektivt.

PAI trumfer skritt

Også Nettavisen har snakket med Anders om PAI og forventet effekt på helse, livskvalitet og levealder.

Skritt og treningseffekt

Anders fraråder hverdagsmosjonisten å bli for opphengt i resultatet på skrittelleren, som ikke tar hensyn til intensitet.

NURC – virtuelt etappeløp

Thomas er en av grunnleggerne av NURC, et innovativt etappeløpskonsept som alle kan delta på.

Thomas' prestasjoner

NM-bronse på 10 000 meter

En rekke medier roste Thomas etter den oppsiktsvekkende NM-medaljen i 2022, og Fosna-Folket tok en lengre prat med bronsevinneren.

Imponerende Birken-resultat

Thomas slo til med tredjeplass i det 54 kilometer lange Birkebeinerløpet i 2019, og fikk fortjent omtale for prestasjonen i flere medier.

Slo Klæbo i Bråtesten

Kun Didrik Tønseth var sterkere enn Thomas under det velkjente motbakkeløpet Brå-testen i Bymarka i Trondheim i 2021.

Kanonløp i København

Lokalavisa rapporterte ivrig da Thomas satte ny personlig rekord på halvmaraton og ble tredje raskeste nordmann på distansen i hele 2019.

Beste norske i Sierre-Zinal

Thomas’ imponerende prestasjon i verdens største fjellmaraton gikk ikke helt ubemerket hen blant løpeinteresserte journalister.